tisdag 17 november 2009

Mycket sitter i huvudet

Jag har börjat fundera hur mycket i träningen som sitter i psyket. I går kväll på spinningen var jag omotiverad. Detta gjorde att jag visserligen gav mycket, men inte allt. Tvärtom var det på spinningen i lördags då jag både kände mig motiverad och gav järnet.

Detta är saker som belyses i boken "Leda med förtroende" som egentligen är en bok för idrottsledare. Men mycket i boken är allmängiltiga och saker som jag kan ta till mig. I ett kapitel beskrivs hur ett "vinnartillstånd" kan skapa toppresultat, genom att visualisera och tänka på hur det ser ut och hur man känner sig när man tex. går i mål. Och i en annan del beskrivs om att balans skapar harmoni.

Detta med visualisering handlade det också om i ledaren i senaste numret av tidningen "Cykla" som jag prenumererar på och som ges ut av Vätternrundan. Ledarskribenten uppmanade oss som ska köra rundan nästa år att redan nu föreställa oss hur det är när vi kör i mål.

Så för att få inspiration och motivation tog jag i går och köpte filmen Flying Scotsman på Discshop. Filmens handling enligt sajten: "Den skotska cyklisten Graeme Obree är ett levande bevis på att en envis amatör kan slå de professionella. Utan miljoner sponsorkronor i ryggen men med sin specialdesignade och topptrimmade cykel (ihopmeckad av delar från en tvättmaskin), en ofattbar beslutsamhet och en nästan övermänsklig uthållighet lyckas han bli världsmästare i cykling."

Nu ska jag få inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar