lördag 30 januari 2010

The Tabata protocol

Att gå på puls-spinningpass är kul och olika instruktörer har olika upplägg, vilket jag gillar. Det blir variation!

I veckan körde jag för andra gången ett puls-spinningpass med ett upplägg "skapat" av Dr. Izumi Tabata. Hans forskningsrapport visar att endast fyra minuters max-körning under ett träningspass ger suveränt resultat när det gäller förbättrad kondition och uthållighet.

Hans metod går ut på att köra järnet (dvs så maximal intensitet i träningen som du bara orkar...) i 20 sekunder, följt av 10 sekunders vila. Detta upprepas utan paus 8 gånger, vilket alltså blir totalt fyra minuters stenhård träning. Före och efter dessa fyra minuter, var det 75 procent av maxpuls som gällde under 55-minuterspasset.

Säga vad man vill, men i slutet av de fyra minuterna är det en riktig plåga. Snacka om att man kör skiten ur sig! Är du intresserad av hans metod kan du läsa mer här.

I övrigt har jag fått in bra rutin på min träning. Förutom ett-två spinningpass (puls) under veckodagarna och ett boxpass blir det två spinningpass på helgerna. Varje lördag kör jag ett 55-minuters pulsspinningpass och varje söndag kör jag ett likadant pass, men 75 minuter.

Det känns som ett bra upplägg nu i vinter. Men framåt mars räknar jag med att börja med utomhuscykling igen! Längtar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar