fredag 22 april 2011

På Cykeldagarna i Sunne

Shimano och Trek, ett par av utställarna vid Selma Spa.

Eftersom jag är i Värmland över påsken passar jag på att följa med cykelturerna från Selma Spa, som har cykeldagar.

Strax före klockan tio var jag på plats och det kändes direkt att det är cykeldagar. Vid entrén har bland annat Shimano och Trek ställt upp sig med vimplar och cyklar.

Genomgång av dagens tur med Oscar Kumlin och Mattias Reck.

Strax efter tio var det dags för genomgång och sedan drog vi iväg. Vi var många på plats och första milen, en bit efter Mårbacka, höll vi ihop i en klunga, för att sedan dela upp oss i en snabb grupp och en lite långsammare. Jag kände mig pigg i benen och valde den snabba.

Det gick på riktigt bra med en del uppför, men framfört allt flera sköna nerförsbackar fram till Olsäter, där vi svängde norrut.

Under turen hann jag bland annat med att prata en stund med Mattias Reck som kände igen mig från Cykelklubbens resa på Mallorca, och vi snackade givetvis lite om turerna vi gjorde där.

Efter att ha kört en bit på Klarälvsbanan (som totalt är nio mil asfalterad cykel- och gångväg mellan Karlstad och Hagfors), stannade vi till vid en bensinstation i Munkfors för lite påfyllning av vätska.

Nu väntade endast hemresan tillbaka till Sunne igen, och jag fortsatte i snabbgruppen. Vägen mellan Munkfors och Sunne är brant och jag har länge sett fram emot att cykla denna sträcka.

Första halvan av backen gick bra, även om jag fick kämpa rejält. Sedan orkade inte benen längre och jag släppte för att sedan hamna tillsammans med ett par andra cyklister som låg mittemellan de båda grupperna.

Här rullade det på i ett bättre tempo för mig, och när det var dags för nerförsbacken (7 procent lutning i flera kilometer) drog jag på rejält. Var uppe i nästan 64 km/h som mest, vilket jag tror slår mitt tidigare fartrekord.

De flesta av deltagarna i snabbgruppen, som väntade in oss efter nedförsbacken, valde att ta en extra sväng förbi Lysvik. Eftersom jag körde där i går, valde att följa med några av cyklister (däribland Johan Lindgren från Team Cykelcity och Kalle Bern från cykeltidningen Kadens) tillbaka till Selma Spa.

Jag valde rätt för Johan Lindgren som ansvarar för Shimanos utställning lät mig sedan provköra en av cyklarna de visar upp som hade digitala växlar. (Dura Ace Di2).

Grymt kul att få testköra en hoj med sådana här växlar, som givetvis kostar en del.

Snacka om att jag blev sugen på att köpa detta, även fast det nog blir en bit in i framtiden. Har ju ny cykel med Campagnolo Athena-komponenter, som jag räknar med att köra med ett bra tag.

Sedan åkte jag hem och avslutade cykelturen med påskbuffén på Frykens Pärla, som jag njöt av i solen.

Cykeln jag provkörde med Dura Ace Di2-växlar, dvs digitala växlar.



3 kommentarer:

  1. Det verkar som att du kommit igång rejält så här efter en underbar start nere i europa Men en fråga, digitala växlar? vad innebär det? Ett (1) eller noll (1) på eller av. Behöver man kanske inte växla med tumkraf?

    SvaraRadera
  2. Permoblog: Jo, då. Du behöver tum- eller fingerkraft. Men bara ett litet tryck på en av de två växelknapparna för att växla upp eller ner.

    Tar batteriet slut kan du dock inte växla längre, vilket i och för sig Johan Lindgren sa aldrig händer, samt att batterier varnar i god tid innan det tar slut...

    SvaraRadera
  3. Lite oväntat teknikområde att utveckla måste jag säga. Men kan det bli bättre så varför inte. Du verkar ju helnöjd. Då väntar vi bara på automatlådan ;-)

    SvaraRadera