söndag 24 april 2011

Söndagstur med snabbgruppen

Laddad inför påskdagens tur.

Jag valde att stå över cyklingen i går, då jag hade känningar i knät. Konstigt nog inte vänsterknät, som jag hade problem med förra året (löparknä), utan istället högerknät, och denna gång på ovansidan. Jag utgår ifrån att det är överansträngning, med tanke på hur många mil det blivit hittills i april (över 100 mil).

I dag kändes det dock bra, så efter frukosten tog jag bilen till Selma Spa för en ny cykeltur med gänget som är där på Cykeldagar i Sunne.

I dag körde vi i en åtta; först till Lysvik, sedan via Mallbacken tillbaka till Sunne för att fortsatte söderut, innan vi svängde av för att cykla via Mårbacka tillbaka till Sunne igen.

Vägarna i Värmland är grymma; med både sköna raksträckor och utmanade uppförsbackar, även fast det inte var så mycket uppför i dag.

Men i en av de få uppförsbackarna i dag, när vi var på väg från Lysvik till Mallbacken, kom mitt framdäck lite för nära bakdäcket på cyklisten framför mig och jag vurpar!

Som tur är klarar sig både jag och cykeln i princip oskadda. Samma sak för Oscar Kumlin som ligger precis bakom mig. Dock måste det sett väldigt dramatiskt ut. För troligen fick framdäcket på Oscars cykel mitt snabbfäste till framhjulet att lossa, eftersom det rullade/flög iväg en bit.

Då har jag varit med om min första vurpa på racern, även om den får räknas som väldigt lindrig.

Resten av tur gick fint, utan några incidenter, men i slutet hade jag svårt att hänga med i snabbgruppen, vilket också en annan Peter hade. Så sista kilometerna valde vi att ta det lite lugnare och snacka istället. Han berättade bland annat att han i år satsar på att köra Styrkeproven, som är ett 54 mil lång lopp mellan Trondheim och Oslo.

Fick även en pratstund, tidigare under turen, med fd elitcyklistern Viktor Renäng, som har varit en av ledarna under turerna från Selma Spa nu i påsk.

Efteråt blev det kaffe och banan i solen och därefter bubbelpool och vila på en solstol och läsning av några sidor i Gabriella Ekströms cykelbok "De som inte vann".

Stort tack till Selma Spas Oscar Kumlin för att jag fick följa med på dessa turer, trots att jag just denna helg inte bodde på Selma Spa.

Dagens runda.

Genomgång med Oscar Kumlin och Viktor Renäng.

Cykelgänget samlat för avfärd.

Vacker vy med Fryken i bakgrunden.

Varm dag i Värmland.

Strech efter dagens pass.

Bokläsning i solen.

Utomhuspool vid Selma Spa.

Inomhuspoolen vid Selma Spa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar