lördag 21 maj 2011

Nu har jag besegrat Tossebergsklätten

Tossebergsklätten - check!

Jag gillar verkligen Värmland! Och på grund av att sambon driver en sommaröppen camping och restaurang här har det blivit en hel del turer hit de senaste åren. Och på senare tid en hel del cykling också.

I dag var det äntligen dags att besegra Tossebergsklätten, som är ett berg vid riksväg 45 mellan Sunne och Torsby. Toppen ligger på 343 meter över havet och vägen uppför berget är en smal och brant väg på 2 kilometer med över 200 meters stigning. Visst var det kämpigt, men det gick faktiskt bättre än jag trott. Har nog vant mig lite vid bergspass efter dagarna på Mallorca i april...

Uppe på toppen hade jag tänkt att äta våfflor, men det visade sig att det var flera år sedan caféet och restaurangen på toppen slutade servera det. Nävgröt med fläsk (en värmländsk specialitet) var jag inte så sugen på, så istället blev det Tossebergsburgare. Nöjd och glad cyklade jag vidare på 45:an till Torsby och sedan tillbaka hemåt till Lysvik. Så nu har jag även cyklat Fryken runt!








5 kommentarer:

  1. Som ett nytt lopp: Frykensjöarna runt. För det var väl alla tre du cyklade runt?

    SvaraRadera
  2. Verkar ont om både cykelklubbar och cykellopp i norra Värmland, så en god idé! Nopp, cyklade endast runt Norra Fryken.

    SvaraRadera
  3. Ser härligt ut! Man borde cykla utanför Stockholmsområdet oftare:)

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen, Vilma! Men finns ju många fina vägar även i Stockholmsområdet.
    :-)

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder :D

    SvaraRadera